Jednoduché nutriční změny k zdravějšímu já – co dělat a čemu se vyvarovat - část 2

Když se řekne zdravá strava, lidem to většinou evokuje snahu zhubnout. Ale udržování optimální váhy není jediným ani hlavním důvodem, proč se pokusit stravovat lépe a zdravěji. Pokud navíc spojíte drobné změny toho co a jak jíte s tím, jak se o tělo staráte v dalších ohledech, můžete výrazně zlepšit kvalitu svého života. V první části jste se dozvěděli, proč má smysl stravovat se zdravěji. V druhé části si povíme, jaké konkrétní drobné změny a návyky ve stravování můžete okamžitě začít aplikovat.

Snídejte. Pořádně.

Podle několika studií jsou na tom lépe lidé, kteří si ráno dají vydatnější snídani spíš než menší. Ideální je takové jídlo, které vás dostatečně zasytí a nabije energií pro nadcházející den. Upřednostněte komplexní sacharidy před jednoduchými. Například musli, které si můžete i sami namíchat z ovesných vloček a sušených plodů, jogurt, ovoce, vajíčka či luštěniny také nejsou na škodu. Pokud jde o pečivo a cereálie, zkuste být důslední ve výběru těch, které mají nižší glykemický index (například žitný chléb spíš než pšeničný).

Správně pít

Mějte lahev s vodou vždy po ruce. Voda by měla být v základní výbavě každého hominida. Nejen proto, aby vás apokalypsa nezastihla nepřipravené. Zlaté pravidlo zní: alespoň dvě lahve vody denně. To samozřejmě záleží na aktuálním podnebí a typu člověka, nicméně z vody jsme z větší části tvořeni a náš organismus ji potřebuje. Nikoli džusy, nikoli slazené sodovky. A pokud hledáte ideální nápoj po jídle, sáhněte po zeleném čaji. Je plný antioxidantů a zlepšuje tak chod metabolismu.

Pohyb a klid

Naše těla nejsou uzpůsobena sedavému stylu. Denně byste měli nachodit něco kolem 10 tisíc kroků. To se dá nahradit i správným cvičením. Nicméně pak jsou tu chvíle, kdy byste naopak sedět měli - a těmi je jídlo. Usadit se k obědu má působí vliv nejen na trávení, ale i na psychiku – umožní vám zklidnit, jíst méně, pomaleji a všehovšudy lépe.

Bílkoviny a sacharidy

Měli byste se snažit jíst bílkoviny i sacharidy dohromady. Tak budete kvalitně vyživení a plní energie. Chutných kombinací kvalitních sacharidů a bílkovin je bezpočet. Pokud budete mít vždy po ruce nutričně vyváženou svačinu, vyhnete se alespoň kvapnému shánění jídla, ze kterého většinou vyleze něco extra tučného a nezdravého.

Ovoce a zelenina

Pokud byste je měli odměřovat na hrnky, ideální denní příjem ovoce a zeleniny jsou dva a tři hrnky. Česká kuchyně má velmi malý podíl zeleniny. Zkuste se zařídit tak, aby na oběd i na večeři zabírala polovinu talíře zelenina. Mezi hlavními jídly je pak ideální čas na ovocnou svačinu. Ovoce i zeleniny je plejáda, určitě si v ní najdete pár favoritů.

V třetí části si povíme, jakými zlozvyky a špatnými návyky většina z nás trpí a jak se jim vyhnout.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor