Nezapomínejte na svou paměť. Jak ji chránit?

Známe to všichni – zapomenout klíče, mobil nebo něčí jméno. Je zcela přirozené, že s postupem věku se naše paměť zhoršuje. Nicméně ztrácet svoje vzpomínky je mnohem choulostivější – v jistém smyslu totiž utváří to, čím jsme. Co stojí za tím, že někteří lidé v pozdním věku paměť ztrácejí a jiní ne? Svou roli hrají jak geny, tak ovlivnitelné faktory. Protože paměť je v jistém smyslu jako svaly: čím více ji cvičíte, tím silnější bude. A protože obava ze ztráty paměti je mezi lidmi jednou z nejrozšířenějších, přinášíme vám jednoduché tipy do života, které pomohou vašemu mozku nestárnout. 


Potrava pro mysl? Nevynechávejte ze stravy sacharidy. V moderních dietách je tendence je minimalizovat, to ale nesvědčí naší paměti. Existuje dokonce i studie dokládající, že lidé, kteří karbohydráty ze své stravy vynechali, vykazovali v testech paměti horší výkony. Je to jednoduchá logika – sacharidy tělo mění na glukózu a ta je primární výživou pro mozek. Je lepší volit polysacharidy, protože se pomaleji uvolňují a přísun glukózy je tak stabilnější. Taktéž omega-3 mastné kyseliny nejsou mozku na škodu. Je patrné, že způsob stravování obecně má na vaši paměť nemalý vliv. Středomořská kuchyně je velmi blahodárná pro zdraví vašeho mozku a prevenci proti např. Alzheimerově chorobě.

Trénink těla. Je známo, že být fit fyzicky a být fit mentálně jde v ruku v ruce (až na vzácné výjimky typu Stephena Hawkinga). Lidé, kteří pravidelně cvičí, si uchovávají čilost do hlubokého stáří. Ideální fyzické cvičení dosud není známo, ale výzkumy ukazují, že by mělo jít o uměřené (procházky, plavání) a hbité (běhání, tenis) aktivity. Podle všeho nás fyzické aktivity chrání před neduhy, které nás okrádají o paměť – jako např. vysoký krevní tlak. Pokud chcete do své denní rutiny nenásilně přidat něco pohybu navíc (což určitě nebude na škodu), zkuste: používat schodiště namísto výtahu; chodit místo jezdit kde to bude možné; opečovávat zahrádku; začít (nejlépe se známým či partnerem) s nějakým sportem. 

I trénink mysli. Už to tu jednou bylo: chápejte mozek jako sval – cvičením bude lepší a silnější. Stimulující podněty jsou rozhodně vhodné. Nedávná britská studie dokázala, že muži, kteří se chtějí dožít vysokého věku a užívat si mentálního zdraví do hlubokého stáří, by se měli oženit s inteligentní ženou. Kvízy, křížovky a cvičení verbálních funkcí je výborným mazadlem pro vaše mozkové závity. Nicméně je dobré zvážit, jak svou mentální pozornost budete používat. Vyhýbejte se multitaskingu za každou cenu. Soustředit se na více věcí zaráz nevede pouze k tomu, že pořádně neuděláte žádnou z nich. Navíc to poškozuje i vaše kognitivní funkce.

Hlavně klid. Stres je již dlouhodobě znám jako mysli toxický. Vylučuje se při něm v těle hormon kortizol, který zmenšuje paměťová centra v mozku. To má za následek zhoršování paměti. Protahování, relaxace, jóga či meditace jsou všechno účinné metody boje s denními dávkami stresu. Ruku v ruce s relaxací jde i odpočinek. Správný spánek je zásadní, pokud si chcete dobře pamatovat – protože v jeho průběhu dochází v mozku ke konsolidaci vzpomínek. 

Přípitek nezaškodí. Zatímco pravidelní pijáci alkoholu mají s pamětí (a nejen s ní) problémy, uměřené pití může riziko problémů s mozkem snižovat. U alkoholiků je častý problém s řešením úloh vyžadujících krátkodobou paměť. Nedostatek vitamínu B1 a toxicita alkoholu mohou na myšlení napáchat velké škody. Nicméně jedna sklenka denně skutečně a prokazatelně zdraví prospěšná je. Patrně za tím jsou protizánětlivé vlastnosti alkoholu. Pokud jste však zvyklí i kouřit více než dvě krabičky denně, neděláte své paměti dobře – zdvojnásobujete riziko vzniku demence v pozdějším věku. Příležitostných kuřáků či těch, kteří s kouřením seknou ve středním věku, se výše zmíněné netýká.

Dostatek vitamínů. Zejména železo pomáhá neurotransmiterům fungovat správně. Tělo je na jejich nedostatečné počty velmi citlivé – v jednom testu zaznamenaly účastnice s nedostatečným příjmem železa dvakrát horší skóre u paměťových otázek. Hlídejte si i cholesterol. Jeho hromadění v žilách není škodlivé jen pro srdce, ale i pro mozek. Ochuzuje jej totiž o důležité nutrie a zadělává vám tak na problémy s pamětí.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor