Jak posílit imunitní systém? – část II.

Jak jenom zůstat zdravý? Lidé v tramvaji kýchají, kolegové v práci posmrkávají, hosté v kavárně či restauraci kašlou a děti nosí domů nemoci každou chvíli. Mohlo by se zdát, že sezónní onemocnění jsou mimo naši kontrolu. Prostě se nám stanou, ať chceme nebo ne. Ne? Ne tak docela. V minulém článku jsme si popsali, co je imunitní systém a jaké potraviny mu prospívají v prevenci nemocí. Dnes si povíme, jak pomoci imunitnímu systému v boji s chorobou v momentě, kdy jsme již onemocněli.

Už jsme slyšeli tisíckrát, že neexistuje lék na nachlazení. Možná ne, ale existuje způsob, jak alespoň urychlit proces uzdravování se z nemoci. Některé potraviny nám mohou pomoci se z mizerného pocitu provázejícího nachlazení rychleji zotavit.

* Zelený čaj: zvyšuje produkci protilátek B lymfocytů, které nám pomáhají zbavit se invaze patogenů.

* Med: Má antibakteriální a antimikrobiální vlastnosti a pomáhá potlačit kašel. Lžička medu v šálku zeleného čaje je všechno, co potřebujete.

* Česnek: Působí jako antibiotikum a snižuje závažnost nachlazení a jiných infekcí.

* Kuřecí vývar: Ano, kuřecí polévka skutečně funguje. Má protizánětlivé vlastnosti, které snižují projevy nachlazení. Musíte ale jíst skutečný vývar, ne instantní polévku či polévku z plechovky.

* Bezinky: Mají antivirové vlastnosti a jsou nabity fytonutriemi. To jsou "vitaminy nové generace", které nás dokáží chránit proti volným radikálům, onemocněním srdce a zpomalují stárnutí buněk. Etrakt z černého bezu může zkrátit délku nachlazení a jiných infekcí horních cest dýchacích.

Obecně se má za to, že nachlazení se má nakrmit a horečka vyhladovět, vědecké studie však příliš nesouhlasí. Naše těla jsou ve skutečnosti dost komplikované stroje a pro rychlejší zotavení bychom je měli správně vyživovat. Nicméně se opravdu vyplatí naučit se jim naslouchat. Naše vlastní chuť k jídlu je nejlepší ukazatel toho, co bychom měli jíst (nebo nejíst), když jsme nemocní. Například málokdo má chuť na jídlo tehdy, když trpí chřipkou či onemocněním žaludku a střev. To proto, že infekce, které je způsobují, vytváří zánět, který vede k potlačení chuti k jídlu. Je fajn přemýšlet o síle určitých potravin a jejich nárazovém užití, ale pokud chcete svůj imunitní systém opravdu obrnit, měli byste přemýšlet o tom, jak se stravovat po většinu času.

* Kolik sníte? Důsledky nadměrné či naopak nedostatečné konzumace mohou ohrozit obranyschopnost imunitního systému proti útokům nemocí. Pokud vaše stravování není funkční, je načase to napravit.

* Jíte barevně? Je zapotřebí spousta ovoce a zeleniny, abyste pokryli všechny vitamíny a minerály, které váš imunitní systém potřebuje. Přinejmenším ty, co obsahují železo, zinek, hořčík, mangan, selen, měď, kyselinu listovou a vitamíny A, C, D, E, B6 a B12. Takže dělejte co do vás vtloukali už ve školce a baštěte zeleninu.

* Získáváte dostatek bílkovin? Nedostatek bílkovin, železa a zinku může snížit celkovou imunitu. Obecně platí, že ženy by měly konzumovat porci bílkoviny o velikosti hrsti v každé stravě, muži pak hrsti dvě. Pokud cvičíte, je to i více.

* Jaký je váš příjem tuků? Redukovat množství tuků (zejména nasycených tuků a omega-6 mastných kyselin) by mohlo poškodit vaše střeva a ohrozit váš imunitní systém. Na druhou stranu mírný příjem zdravých tuků jako jsou ořechy, olivový olej a avokádo je prospěšný a je skvělým zdrojem vitaminu E, který minimalizuje riziko chřipky a respiračních infekcí.

* Jste závislí na cukru? Přidané cukry a vysoké glykemické zatížení stravy mohou snižovat funkci bílých krvinek a podporovat záněty či poškození celkového imunitního systému.

Pamatujte, že zdravá a vyvážená strava podporující imunitní systém je vaše sázka na jistotu proti nemocem a nákazám.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor