Jak neplýtvat zeleninou a ovocem – část I.

Vracíte se z nákupu, tašky plné čerstvého ovoce a zeleniny. V duchu se plácáte po ramenou za zdravý a skvělý nákup. Pár dní poté už vyhazujete prošlou, scvrklou či lepící zeleninu a spolu s ní i své výborné záměry. Čtěte dále, poradíme vám, jak minimalizovat plýtvání a ušetřit přírodu i peníze.

Musíte vědět, co mrazit: Rádi byste, aby vaše ovoce dozrálo, ale zase ne tak rychle, aby ztrácelo nutriční hodnoty. Bobulovité plody, citrusy a saláty zrají mimo ledničku příliš rychle. Rajčatům stačí pokojová teplota, bramborům teplota sklepní, u dýně, česneku a cibule s ledničkou nepochodíte, stačí je skladovat v chladu a suchu. Ovoce a zeleninu skladujte čisté a bez obalů. Pokud je budete kontrolovat a odstraňovat plody nahnilé nebo jinak závadné, vydrží vám déle. Dnes už většina lednic disponuje speciálním prostorem na skladování ovoce a zeleniny, který je chladnější než zbytek lednice a který brání návalům teplého vzduchu pokaždé, když ledničku otevřete.

Zvažte mraženou zeleninu. Ano, jde to proti módě, proti duchu všeho čerstvého, ale čerstvé dnes nemusí nutně znamenat nutričně bohaté. Například hrách polní má více nutrií ve zmražené formě – podle studie Kalifornské univerzity totiž mnohem pomaleji ztrácí vitamin C. Obdobně to platí pro fazolové lusky, mrkev a špenát – ty si také udržují větší výživnou hodnotu, když jsou zmrazené. Není nutné před vařením rozmrazovat – rozmrazování mražené zeleniny snižuje její nutriční hodnoty. Ovoce a zeleninu můžete zamrazit v celých kusech, ale lepší je upravit si je tak, jak je budete po rozmrazení potřebovat. Pokud chcete zamrazit drobné plody vcelku, rozložte je nejprve na tácek, a až zmrznou, dejte je do sáčku, přitom se pokuste vytlačit z něj vzduch. 

Umývejte jen to, co spotřebujete. Nejlepší obrana proti tomu, aby se vám jídlo kazilo, je umývat jen to co se chystáte jíst. Platí hlavně u bobulovitých plodů jako jahody a borůvky. Pokud je to pro vás z nějakého důvodu nepraktické, pak se alespoň snažte plody co nejvíce vysušit, než je vrátíte do ledničky, abyste je připravili o vlhkost.

Nevyhazujte stonky. Natě a stonky zeleniny, ať už jde o řepu, ředkvičky, tuřín, mrkev, brokolici či květák obvykle skončí na kompostu nebo v odpadkáči. Ve skutečnosti jsou ale chutné a výživné. Obsahují dost vitamínů a minerálů. Jednoduše je můžete nakrájet na tenké plátky a přidat do salátů nebo osmahněte coby přílohu. Hodí se i spolu s kořenovou zeleninou do polévky.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor