K dlouhověkosti zdravou stravou severu i jihu !

Strava bohatá na ryby, zeleninu, ovoce, oříšky a olivový olej může zpomalovat stárnutí mozku. S touto tezí přišel nový výzkum newyorské Columbia University – účastníci, kteří se stravovali stylem typickým pro středomoří, měli obecně vyvinutější mozky.

Průměrný mozek člověka měří asi 14 cm na délku, ale zmenšuje se v průběhu stárnutí. Ti, kteří vyměnili červené maso za ryby, ovoce, zeleninu a nenasycené mastné kyseliny měli v průměru o několik milimetrů větší mozky – ekvivalent pěti let stárnutí. Tento výzkum je fascinující hlavně v tom ohledu, že představuje naději – naději, že stárnutí mozku se můžeme bránit upravením stylu stravování. Ještě je příliš brzo na vyvozování závěrů, říká autorka výzkumu, doktorka Yian Gu. Nicméně velmi si slibuje od zkoumání těch faktorů stárnutí mozku, které nejsou genetické, a každý je tak může do značné míry ovlivnit.

K podobným závěrům jako výzkum doktorky Gu došly i předchozí studie, které však našly ještě jednoho nečekaného kandidáta na titul nejzdravější diety. Tím je severská strava. American Journal of Clinical Nutrition označil severský způsob stravování za zdraví prospěšný a hodící se k hubnutí. Navíc snižuje i riziko zánětlivosti. Jelikož jídla, která zvyšují pravděpodobnost zánětů jsou známá, můžeme porovnat a říci, že severská strava jich skutečně moc neobsahuje. Ale co tedy obsahuje, že seveřanům tak prospívá? Především:

Lokálně pěstované jídlo, ryby, zeleninu, celozrnné pečivo s vysokým obsahem vlákniny, bobulovité plody, řepkový olej, a pokud mléčné produkty, pak nízkotučné.

 


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor