Jste akvaholik? Než uhasíte svou žízeň, přečtěte si tohle !

Máte vždycky u stolu láhev plnou vody a průběžně ji doplňujete? Chodíte na záchod tak často, že se vás kolegové ptají, jestli náhodou nemáte zánět močového měchýře? Snažíte se pít méně vody, ale máte potom sucho v puse a vyprahlé rty? Pokud si na tyto otázky můžete odpovědět ano, nemusíte si dělat starosti. Je ale dobré vědět, že se můžeme přehydratovat, nebo dokonce v extrémním případě fatálně předávkovat vodou.

Všichni vodu potřebujeme, vždyť tvoří dvě třetiny lidského těla. Je přírodním všelékem, který pomáhá jak při hlazení vrásek, tak při tlumení bolehlavu. Naše těla navíc vodu ztrácí alarmujícím tempem. Uniká nám z těla skrze pocení, močení a dokonce i pouhým vydechováním. To je samo o sobě dobrý důvod, proč se držet prastarého doporučení vypít alespoň osm sklenic vody denně.

Jenže v poslední době vědci pátrají po tom, zda tohle staré dobré pravidlo skutečně platí. Poukazují na to, že nebere v potaz pohlaví, prostředí, nadmořskou výšku nebo fyzickou zdatnost. To všechno ovlivňuje, kolik vody máme vypít.

Hyponatremie je stav, kdy je obsah sodíku v krvi příliš zředěný kvůli nadměrnému příjmu tekutin v příliš krátké době. Symptomy zahrnují zmatení, bolesti hlavy, nevolnost a nadýmání, což jsou všechno příznaky, které bývají obvykle spojovány s dehydratací. Hyponatremie je běžnější, než si myslíte, často potkává lidi, kteří si v klubech vezmou drogu MDMA nebo extázi a potom vypijí masivní množství vody ve snaze doplnit tekutiny během protančené a propocené noci. Stává se to ale i lidem, kteří myslí na své zdraví. Nedávná studie ukázala, že jedna šestina maratónských běžců trpí nějakým stupněm hyponatremie.

Jenže jak zjistíte, kolik vody máte pít? Nejlepší ukazatel je žízeň - pokud ji máte, asi se potřebujete napít. Taky byste měli dávat pozor na barvu moči. Ideální je hojné množství jasné tekutiny slaměné barvy. Pokud se snažíte snížit svůj příjem vody, zkuste denně vypít něco jiného než čistou vodu, třeba zelený čaj se špetkou soli nebo citronu, což napomáhá vstřebání tekutin.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor