5 důvodů, proč se patrně cítíte unavení.

Spánek má kromě faktu, že si můžete nechat zdát o svém vysněném idolu, ještě další výhodu. Pořádek v mozku. Ano, je to tak – alespoň podle studie vědců z University of Rochester se mozek ve spánku pročišťuje.

http://www.epochtimes.it/n2/uploads/img/2015/03/25/shutterstock_263283617.jpg

Takzvaný glymfatický systém rozkládá a recykluje toxiny - odpadní látky, které se v něm nahromadily během dne. Tento systém se aktivuje při spánku a naopak nedostatek spánku způsobuje jeho selhávání. Pokud se však i po kvalitním a nerušeném spánku nebudíte svěží, může za to patrně některá z následujících věcí:

DEHYDRATACE

Bez dostatečného příjmu tekutin klesá krevní tlak, a tím pádem i přísun kyslíku do mozku. Následkem toho se cítíte unaveni. Příjem tekutin je individuální, ale měli byste pít tak, abyste šli na toaletu alespoň třikrát denně.

ŠTÍTNÁ ŽLÁZA

Hypotyreóza je snížená funkce štítné žlázy. Ta produkuje hormony regulující ospalost a hlad. Tato dysfunkce je často zapříčiněna přespáváním, ale jen těžko se určuje bez pomoci lékaře. Pokud máte pocit únavy a přitom dostatek spánku, jednoduchý krevní test odhalí, zda je s vaší štítnou žlázou něco v nepořádku.

ALKOHOL

Řada z nás sahá po alkoholu i víckrát do týdne, aby nám sklenka vína pomohla zrelaxovat po náročném dni. A ačkoliv nám alkohol může poskytnout potřebnou relaxaci, zároveň zhoršuje kvalitu spánku. Látky v alkoholu obsažené narušují spánkový cyklus a znemožňují nám dostat se do fáze hlubokého spánku, kterou mozek potřebuje k odpočinutí.

ŠLOFÍKY

Siesta je osvědčený prostředek relaxace, hlavně v jižních krajinách. Nicméně je to právě délka odpoledního spánku, která je důležitá. Bylo prokázáno, že šlofík trvající do 30 minut revitalizuje, ale po této periodě již na hodinu upadáme do REM fáze spánku – a budit se uprostřed ní většinou znamená cítit se grogy. Pokud chcete odpočívat déle, pak raději hodinu a půl.

NEDOSTATEK MINERÁLŮ

Hořčík hraje důležitou roli pro svalové zdraví, soustředění a pro udržování hladiny glukózy v krvi. Jeho nedostatek tedy může způsobovat pocity únavy a letargie. Kromě doplňků stravy lze hořčík tělu dodávat stravou – například ořechy či listovou zeleninou.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor