Být radostný není žádná věda – část 1.

Někteří lidé to prostě mají v sobě. Jakoby se pořád jenom smáli a negativní emoce po nich stékaly jak kyselý déšť po barevné pláštěnce. Jestli si myslíte, že něco podobného prostě fyzicky nedokážete, jste na omylu. Věda ukazuje, že být radostný není žádná věda. Že to skutečně jde, že od změny náhledu a nálady nás dělí drobné krůčky a návyky, často intuitivní, mnohdy skutečně jednoduché. Zde je první část tipů pro radostnější já:

 Cvičte

Jak při cvičení vaše tělo uvolňuje endorfiny, hormony štěstí, špatná nálada se pakuje. Některé studie dokonce dokazují, že cvičení pomáhá zmírnit příznaky deprese. Počítá se přitom jakákoliv fyzická aktivita – jízda na kole i na rotopedu, jóga, tanec... dokonce i půlhodinová procházka svěží chůzí.

Naložte si listovou zeleninu

Tmavé druhy listové zeleniny jako je špenát nebo kapusta jsou bohaté na kyselinu listovou - obsahují 33% doporučené denní dávky (DDD). Tato živina je spojena se snížením negativních nálad a depresí, protože pomáhá produkovat dopamin v mozku. Studie z roku 2012 zjistila, že lidé středního věku, kteří konzumují více kyseliny listové, mají nižší riziko depresivních příznaků.

Kupte si květiny

Tým výzkumníků z Harvardu zjistil, že umístění čerstvých květin doma má přímo zázračné účinky na zahánění úzkosti a negativních nálad. Zkoumaní lidé také cítili větší empatii k ostatním a pociťovali zvýšenou energii a nadšení při práci.

Úsměv!

I když si může myslet, že úsměv je reakce odhalující existující pocit spokojenosti, někteří výzkumníci naznačují, že ta rovnice může fungovat i naopak. I když si úsměv na tváři doslova vynutíte, můžete tím pomoct k aktivaci mozkových center štěstí, takže nakonec stejně skončíte s lepší náladou.

Budiž světlo

Světelná terapie je účinnou léčbou proti sezónní afektivní poruše (SAD), ale odborníci se shodují, že funguje i k léčbě příznaků depresivní poruchy. Pokud se cítíte smutně, zapněte si denně speciální svítilnu s bílým světlem. Nebo taky prostě a jednoduše roztáhněte závěsy a projasněte si pokoje. A ještě lépe – vyrazte ven, ideálně do přírody, nasáknout trochu sluníčka. Lidé, kteří nejsou dostatečně vystaveni slunečním paprskům, mají větší pravděpodobnost být unavení, podráždění a v depresi.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor