Být radostný není žádná věda – část 2.

První porci rad naleznete zde.

Někteří lidé to prostě mají v sobě. Jakoby se pořád jenom smáli a negativní emoce po nich stékaly jak kyselý déšť po barevné pláštěnce. Jestli si myslíte, že něco podobného prostě fyzicky nedokážete, jste na omylu. Věda dokazuje, že to skutečně jde, že od změny náhledu a nálady nás dělí drobné krůčky a návyky, často až banální, mnohdy skutečně jednoduché. Zde je druhá část tipů pro radostnější já:

Přidejte kurkumu

Kurkumin, účinná látka obsažená v kurkumě, má vlastnosti podobné antidepresivu. Testy na zvířatech prokázaly spojitost s nárůstem serotoninu a dopaminu, takže vliv na zlepšení nálady je zde nesporný. Kromě toho je kurkuma blahodárná v mnoha dalších ohledech, od revmatu po diabetes.

Čichejte citrusy

Citrusové vůně, ať už z pomeranče, citronu nebo grapefruitu, aktivují v mozku pozitivní reakce a pomáhají uvolnění stresu. Pokud se chcete dostat do povznesenější nálady, aplikujte pár kapek citrusového esenciálního oleje na akupunkturní body. Pro větší pozitivní účinek klidně namíchejte i s květovou vůní, například s jasmínem.

Spojte se s lidmi...

Odložte svůj chytrý telefon a zaklapněte obrazovku notebooku. Pokud se opravdu chcete cítit lépe, skrze virtuální identitu se vám to nepovede. Studie univerzity v Severní Karolíně zjistila, že spojení s lidmi vylučuje pozitivní hormony a snižuje krevní tlak i tepovou frekvenci.

...nebo se zvířaty

Mít psa nebo kočku znatelně zlepšuje kvalitu žití – jejich věrnost i nadšení z vašeho příchodu domů z nich dělají ideální společníky. Profesor Flégr by patrně měl výhrady, ale domácí mazlíčci obecně zlepšují psychiku – například dle studie, která zjistila, že mazlení vašeho miláčka po dobu 15 minut uvolňuje serotonin, prolaktin i oxytocin (náladu-zlepšující hormony) a redukuje kortizol (stresový hormon).

Dejte šanci józe či meditaci

Pozdravit slunce můžete i když je zrovna pod mrakem. Jóga snižuje depresivní symptomy, dovolí vám zvolnit, zklidnit, soustředit se na dýchání... a frustrace hodit za hlavu. Meditace je lety prověřený zabiják stresu a studie prokázaly, že umí redukovat bolest i krevní tlak. Dokonce vylučuje hormony štěstí a posiluje libido.

Zdravé tuky

Některá jídla nám zlepšují náladu už jenom tím, jak skvěle chutnají. Ale obsah zdravých tuků a nenasycených mastných kyselin taky umí dělat zázraky, pokud jde o radostné pocity. Zpomalené trávení a srovnaný krevní tlak na nás mají uklidňující účinky. Až budete vynervovaní, pochutnejte si nejlépe na avokádu nebo oříšcích. Houby jsou také skvělá volba pro svůj vysoký obsah vitamínu D, který dokáže náš mozek spolehlivě dostat do lepší nálady.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor