Jak ulevit bolavým svalům

Brání vám namožené svaly cvičit a sportovat tak, jak byste si přáli? Inu na tom, že svaly po námaze bolí, není nic zvláštního. Naopak je to důkaz, že vaše sportovní aktivita byla skutečně náročná, že jste své tělo posunuli na další hranici možného. Proto se hodí nepodcenit jak přípravu před výkonem, tak i to, co následuje po něm.

Většina lidí má stále za to, že svaly a síla rostou přímo v tělocvičně. Není tomu tak – většinou se svaly regenerují, posilují a rostou v období odpočinku. Pokud tedy chcete ze svých cvičení dostat co nejvíc, naučte se, jak redukovat svalovou únavu a bolest a pořádně se po výkonu zregenerovat:

1) Strečink po námaze

Protahování je možná to poslední, na co řada z nás myslí, když je ve sportovním zápalu. Přitom strečink skvěle započne proces zotavení – zlepšuje totiž kromě naší pružnosti i náš krevní oběh. Navíc redukuje i potenciální zatuhlost a bolest svalů, což nadále přispívá k omezení rizika možného zranění.

2) Doplňte tekutiny hned jak to půjde

S příjmem tekutin to bývá svízel. Klasicky doporučovaných osm sklenic vody denně nelze univerzálně aplikovat, vždy záleží na mnoha různých faktorech. Nicméně nejspolehlivější je naučit se poslouchat vlastní tělo. Obzvláště ve dnech, kdy provozujete fyzickou aktivitu, byste měli dostatečně hydratovat – sami uvidíte rozdíl v tom, kolik vody tělo požaduje narozdíl od klidných dní. Voda vyplavuje z těla toxiny a tím pádem přispívá ke svalovému zotavení.

3) Masáž

Bolestivost svalů často pochází ze svalových zatvrdlin, které je vhodné rozrušit. Díky většímu prokrvení se svaly po zátěži rychleji zotavují a zlepšuje se i jejich výkonnost. S vhodně zvolenými prostředky navíc můžete efekt masáže výrazně znásobit. Ideální jsou gely nebo oleje na přírodní bázi, například jojobový olej s olejem z meruňkových jader, pupalkovým olejem a arnikou. Bylinné výtažky jsou pro uvolnění a zbavení se únavy velké plus. Nemusíte proděravět peněženku v masážních salonech – s trochou cviku a vhodnými pomocníky si můžete bolavé svaly efektivně promasírovat sami.

4) Dostatek správného odpočinku

Pro dostatečnou regeneraci byste si v den fyzické zátěže měli dopřát 8 až 9 hodin v říši snění. Vaše tělo se totiž dokáže správně regenerovat pouze pokud má dostatek – a to je klíčové – nepřerušovaného spánku. Bez toho zkrátka nevyprodukuje ty správné látky, což může i zhoršit výkonnost, protože se snáze unavíte. Není od věci zapojit i takzvaný odpočinkový den. A pokud vám nedělá dobře představa, že byste se celý den nehýbali, volte raději lehké aktivity jako procházka – vašim svalům to pomůže v uvolnění.

5) Správná strava dělá divy

Stejně jako dostatek vody a spánku, strava také dělá svoji porci při uvolňování svalstva. Draslík i bílkoviny jsou nezbytné pro svalovou energii, nezapomeňte tedy ve svém stravování na věci jako banány, tuňák nebo arašídové máslo. Před spaním je vhodné jídlo s pomalejším rozkladem proteinů, aminokyseliny se o vám přes noc postarají o nápravu těla.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor