Co jíst a nejíst při rýmě/chřipce?

Z nosu teče, v krku bolí, při kýchání se vám hlava div nerozskočí. Je to tady, chřipky a rýmy jako součást zimního folklóru. Jedná se o infekci dýchacích cest, kterou způsobuje více než 200 různých virů. Představujeme si, že chytáme rýmu či chřipku - ale správnější je uvažovat tak, že imunitní systém je zesláblý a „dovolí“ nemoci, aby se do těla probojovala. Dobře víme, že se jedná o nemoci, na které neexistuje lék, ale s posílenou imunitou se lze rýmám a chřipkám lépe vyvarovat. Klíčem jsou mimo jiné správné potraviny, které vás ubrání před nákazou a pomohou vám k rychlému zotavení. Jak se říká: to, co jíte dnes určuje, zda budete nemocní zítra.

Jak známo, existují potraviny, které je při nemocech vhodné vynechat. Které a proč? Tak například mléko a mléčné výrobky – alespoň u některých mohou zhoršovat symptomy. Mléko nevytváří zahlenění, ale může vrstvu již existujícího hlenu zesílit. Smažené jídlo a tučné maso si s funkčností imunitního systému spíše překáží a nápoje s kofeinem zase odvodňují, což není vůbec vhodné.

Pak jsou tu zase potraviny, které nám mohou pomoci se z mizerného pocitu provázejícího nachlazení rychleji zotavit a dodávají napadenému tělu potřebné látky pro boj s nezvanou návštěvou. Možná byste se divili, jaké to jsou.

  1. Podle nejnovějších studií Journal of Leukocyte Biology, omega-3 mastné kyseliny obsažené v sardinkách pomáhají imunitnímu systému a jeho buňkám. Ze všech ryb mají překvapivě nejvíce omega trojek právě sardinky.
  2. Bohaté na vitamin D, selen a antioxidanty. Nedostatek selenu bývá spojován s rizikem přechodu chřipky do pokročilé či chronické fáze. Konzumace hub navíc přispívá k tvorbě buněk bojujících proti infekcím.
  3. Panák. Všichni známe lidovou praxi „panáka na spravení“. Zcela vážně se léčit alkoholem je jako motiv z nějaké špatné satiry – pít alkohol při nemoci vás doopravdy nemoci nezbaví, naopak vám může kvůli dehydrataci ještě přitížit. Nicméně coby prevence nemoci může podle nových výzkumů alkohol skutečně fungovat – pokud se jedná o konzumaci ne více než jedné sklenky či štamprle denně.
  4. Drůbeží vývar. Ano, další babská rada a opět potvrzená. Vývar dodává tekutiny, uvolňuje hlen a ulevuje bolesti krku. Ale i složení slepičí polévky má podle vědců z nebraské univerzity výjimečné protizánětlivé vlastnosti – a zkracuje tak trvání infekce horních cest dýchacích.
  5. Kysané zelí. Klasika našich předků. Ukrývá v sobě řadu vitamínů (A, B, C, K, karoten), minerálů (železo, vápník, hořčík, fosfor, síru a draslík) a dalších cenných látek. Zelí podporuje funkci imunitního systému, při infekcích pomáhají zejména jeho sirnaté složky. Skvělé preventivní účinky kysaného zelí jdou na vrub bohatému obsahu antioxidantů (vitamínu C, E a flavonoidů) a vlákniny.
  6. Místo tablet s vitaminem C vám jako prevence proti chřipce a nachlazení poslouží mnohem lépe čerstvé citrusové plody, které organismu dodají hořčík, draslík, kyselinu listovou, vitamin B6 i flavonoidy, které mají posilující vliv na imunitní systém. Nicméně i v kůře citrusových plodů se skrývá poklad - látka limonen, která má skvělé zdravotní vlastnosti a dokonce je nově zkoumána i z hlediska možnosti léčby bronchitidy. Dobře umytou kůru z citrusů můžete najemno nastrouhat na struhadle a přidat do jogurtů, s medem apod.
  7. Cokoli s česnekem, nejlépe polévku. Česnek je silné přírodní antibiotikum, antivirotikum a má antiseptické účinky. Za své pozitivní účinky na zdraví vděčí především allicinu, který dokáže mikroorganismy účinně likvidovat. Česnek snižuje závažnost nachlazení a jiných infekcí. Navíc stimuluje pocení a látky v něm obsažené podporují čištění dýchacích cest a zlepšují odkašlávání. Podobně neprohloupíte ani s křenem.
  8. Zelený čaj zvyšuje produkci protilátek B lymfocytů, které nám pomáhají zbavit se invaze patogenů.
  9. Med má antibakteriální a antimikrobiální vlastnosti a pomáhá potlačit kašel. Lžička medu v šálku zeleného čaje je ideální volba.

Tyto potraviny by vás měly postavit na nohy co nejdřív a zároveň vám zlepšit imunitu, abyste na těch nohou stáli co nejpevněji – spojte je s dostatkem pohybu, spánku a s omezením stresu. Místo léčby je u rýmy a chřipky totiž vždy lepší vsadit spíše na prevenci.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor