Co se stane, když přestanete cvičit – část I.

Zima je typicky obdobím, kdy spousta lidí odklání své sportovní aktivity na druhou kolej. Buď vypršela sezóna oblíbeného blbnutí venku, nebo sport ustoupil důležitějším povinnostem například v práci. To vše pak ještě umocňují vánoční svátky, při kterých se po vzoru zvířecí říše odpočinek střídá s nezřízenou konzumací a ukládáním tukových zásob. Někteří se pak snaží napáchané škody spravit lednovou návštěvou fitka, ti ostatní to pro jistotu nechají až na jaro. Jedni i druzí se nestačí divit, kam se poděla loňská fyzička a červnové svaly. Stává se to skoro všem. Dva vynechané dny se překlenou v týdny a než se nadějeme, jsme s výkonností skoro na začátku. V angličtině pro to existuje termín – decondition, tedy zhoršení kondice.

Údajně kolem 30% cvičenců přestane se cvičením mezi druhým a pátým měsícem. To bývá kritická doba, ve které potřebujete utvořit svého druhu návyk na sportovní aktivitu, kdy ji potřebujete začít vnímat jako zábavu, stabilizovat svou motivaci a nejlépe i vidět alespoň nějaké výsledky (ať již ve zlepšení kondice, síly, nabírání svalů nebo shazování tuku). Pokud se vám to nepodaří, je velká pravděpodobnost, že pravidelnost cvičení začne dostávat trhliny a fyzická aktivita začne ustupovat jiným věcem. Pak zpravidla nastává výkonnostní sešup. Jak rychlý je přitom závisí na mnoha faktorech, ale informace následujících řádků vás jistě překvapí a možná namotivují k přísnějšímu dodržování cvičebního režimu, alespoň co se týče pravidelných výpadků. V první části článku si řekneme, jaké faktory mají vliv na ztrácení výkonnosti, v druhé se podíváme detailněji na to, jak dochází k úbytkům konkrétních složek výkonnosti (síly, kondičky, pohyblivosti atd.).

  1. Kardio fyzičku pomaleji ztrácí zkušení cvičenci

Někdo, kdo cvičí méně než půl roku a stihne se na cvičení vykašlat, bude výkonnost ztrácet výrazněji než ten, kdo cvičí rok a déle. Oba rychle ztratí svou fitness úroveň (asi za šest týdnů), ale trénovaný ztratí 40% a pak se pád víceméně zastaví.

  1. Jeden týden flákání jsou tři týdny dřiny

Po nějaké době nečinnosti začne nervový systém ztrácet schopnost pořádně nás nakopnout tak, jako dřív. To proto, že ztrácíme neurální stimuly umožňující zvedat těžké objekty se stejným množstvím námahy. Po návratu do posilovny sice můžete zvednout stejné váhy jako předtím, budete k tomu ale potřebovat více úsilí, což může v některých případech ohrozit svalovou tkáň. Taktéž budete potřebovat více odpočinku mezi jednotlivým cvičením. I v posilovně platí rozdíl mezi zkušenými a začátečníky – pokud si oba dají přes advent pauzu až do Nového roku, prvnímu bude stačit měsíc, aby se dostal zpátky na svou úroveň... Kdežto začátečník bude znovu na startovní čáře.

  1. Věk má nezanedbatelný vliv

Kvůli hormonálním proměnám spojeným se stárnutím ztrácíme sílu a kondičku až dvakrát tak rychle. Od určitého věku jednoduše nemáme tak velkou úroveň růstového hormonu, takže je pro nás těžší vyrovnat se se stresem z cvičení a s hormonem kortizolem, který jej doprovází. S postupem věku tak potřebujeme čím dál tím více času na zotavení. 

  1. Zdraví jakbysmet

Zdravý jedinec, který si dá pauzu od cvičení, ztrácí svalstvo a kardio fyzičku pomaleji než ten, kdo má pauzu vynucenou onemocněním či zraněním. Ve druhém případě totiž dochází až k dvojnásobnému úbytku kvůli zátěži, kterou na těle nemoc zanechává. Ať je člověk profesionální nebo hobby sportovec, pokud se zotavuje z operace či se léčí na lůžku, může mu plné zotavení do dřívější úrovně trvat i jeden či dva roky.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor