Jak neplýtvat zeleninou a ovocem – část II.

Vracíte se z nákupu, tašky plné čerstvého ovoce a zeleniny. V duchu se plácáte po ramenou za zdravý a skvělý nákup. Pár dní poté už vyhazujete prošlou, scvrklou či lepící zeleninu a spolu s ní i své výborné záměry. Čtěte dále, je tu druhá část tipů jak minimalizovat plýtvání a ušetřit přírodu i peníze.

Jezte slupky. Zeleninové slupky, které často vyhazujeme, jsou doslova nabité živinami a vlákninou. Někteří dietologové dokonce radí, že kořenovou zeleninu ani nemusíte strouhat, stačí ji opravdu dobře vydrhnout. I zimní dýni můžete nechat slupku, děláte-li z ní polévku. V každém případě je však lepší volit zeleninu v bio kvalitě, abyste se vyhnuli pozůstatkům chemie z průmyslově pěstované zeleniny.

Nakupujte místní nebo sami pěstujte. Zprvu se to bude zdát jako oříšek, ale nejlepší nutriční potenciál opravdu dostanete z toho, co si sami vypěstujete, nebo co vypěstuje váš „soused“. Masoví producenti totiž sklízí dlouho před uzráním, aby předešli kažení, takže ovoce a zelenina má ještě daleko do dosažení svého plného nutričního potenciálu. Cokoli, co vytáhnete ze zahrádky a nenecháte někde ležet bůhvíjak dlouho bude mít víc energie a nutričních hodnot. Nejjednodušším způsobem jak začít s pěstováním jsou bylinky, protože raší rychle a nezabírají místo. Navíc je pěstování podle všeho prospěšné i psychicky.

Některé plodiny konzumujte nejlépe s tukem, ideálně se zdravým tukem. Rajčata, mrkve, dýně, manga, brokolice, špenáty aj. jsou bohaté na živiny rozpustné v tucích. Ty tělo nejlépe absorbuje spolu s mastnými kyselinami. Ve studii Iowa State University vědci zjistili, že lidé, kteří jedí saláty s dresinkem absorbují více antioxidantů než ti, kteří jej jedí bez něj. Takže příště svým salátům dopřejte pár kapek olivového oleje. Poděkuje vám vaše tělo i chuťové buňky.

Nakládejte zeleninu! Domácí nakládání je chutné i zdravé. Když například nakládáte plodiny v soli, dojde k procesu přírodní fermentace, který zeleninu vaří a obohacuje ji o enzymy a probiotika, která pomáhají trávícímu a imunitnímu systému. Navíc plodinám značně prodlužujete životnost. A mimo nakládání a zavařování se snažte zeleninu spotřebovat záhy nebo dát zamrazit. Všichni se jistě rádi vyhneme každodennímu nakupování. Nicméně pokud nakoupíte nárazově více, asi nestihnete vše spotřebovat za čerstva. Uvažujte trochu jako kuchař a nakupujte pouze to, co zvládnete hned spotřebovat – a co nezvládnete, dejte co nejdříve zamrazit, ideálně v utěsněných skladných boxech připravené k použití.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor