Jak pečovat o své nohy

Své nohy většina aktivních lidí považuje za danost a nevěnuje jim zvýšenou pozornost. Chodidla ale nesou nejcitelnější váhu našeho sportování. Ve fotbale a ostatních běhových sportech vás nohy pohánějí, v basketbale a volejbale fungují jako přistávací podložky, u aerobních sportů jako brzdy a osy pro pohyb do stran. Při lezení jsou vašimi pákami, při baletu vašimi pilíři, v bojových sportech vašimi zbraněmi.

Když zvážíme všechny druhy pohybu, které nám nohy umožňují, nebudeme se divit ani tomu, jak malé modifikace mohou mít velký vliv na výkon. Všichni si asi dokážeme představit sportovní výhody dlouhých nebo naopak krátkých nohou, ale rozdílné předpoklady k výkonu různých disciplin mohou být i v takových drobnostech, jako je délka palce proti ukazováčku nohy. Pokud máte delší palec, máte přirozenou výhodu pro lyžování, sprint a další sporty, kde využijete zapření váhy do špičky chodidla. Až tak? Ano, až tak.

Třináct svalů a dvacet šest kostí stojí za sofistikovaným fungováním této části těla. Mezi sporty, u kterých je zdraví nohy zcela zásadní, se řadí i tanec, aerobik a běh. U běhu se jedná o překvapující čísla. Každý uběhnutý kilometr se rovná zhruba 1000 došlápnutím. A s každým došlápnutím vaše noha absorbuje sílu několikanásobku váhy vašeho těla. Průměrný muž tak za jeden kilometr zpracuje skoro 100 tun váhy na každou nohu. U tance a aerobiku se jedná o podobnou nálož, se všemi přískoky, výskoky a dlouhotrvajícím stáním v polohách s vypnutými a propnutými chodidly. S takovou zátěží není divu, že nohy mají tendenci podléhat nejrůznějším zraněním. Abyste předešli alespoň těm, kterým předejít můžete, přečtěte si následující tipy péče o nohy:

1) Dobře nohy umyjte a stejně dobře osušte. Udržujte nohy čisté každodenním umýváním, ale nepromáčejte je natolik, abyste na nich měli varhánky – to vaši kůži připravuje o přirozenou mastnotu. Po umytí nohu pečlivě osušte, zvláště mezi prsty, kde se často rozvíjejí mykózy.

2) Hydratujte krémem. Obzvláště pokud je kůže na vašich chodidlech vysušená, hodí se jí dodat hydrataci speciálním krémem na přírodním základě. Ovšem vyhněte se oblasti mezi prsty, kde by se krém hromadil. Vydrhněte nohu pomocí pemzy, ale moc to nepřehánějte, nebo se zhrovatělá kůže vrátí ještě tvrdší.

3) Pečlivě stříhejte nehty. S železnou pravidelností se zbavujte nehtů na prstech nohy – stříhejte je pomocí manikurních nůžek nebo kleštiček na nehty a hlavně – stříhejte rovně, nikoli do kulata. Nehty by vám pak mohly zarůstat.

4) Noste příslušnou obuv na konkrétní sport. V době, kdy tu možnost máme, je vhodné využít faktu, že se vyrábějí specializované boty – některé jsou stavěny na absorbování otřesů, jiné zase mají pevnou patu kvůli stabilitě, další pak ochranu kotníku pro sporty, kde často měníte směr. Nošení nevhodné obuvi může vést ke zraněním.

5) Ujistěte se, že vám boty dobře sedí. Většina lidí ve sportu i v běžném životě nosí boty příliš malé! Zlaté pravidlo zní, že do nazutých bot byste měli být schopni vsunout palec ruky. Vnitřek boty je taky důležitý, pokud trpíte na mozoly a puchýře. Budete-li nakupovat obuv, dělejte to raději odpoledne, jedině tak zaručíte, že vám budou sedět vždy. Noha totiž v průběhu dne napuchá.

6) Je třeba měnit ponožky. Nejlépe pořídíte s kvalitními bavlněnými ponožkami, které dobře sedí – těsné ponožky jsou stejná hrůza jako těsné boty.

7) Je dobré mít rezervní pár bot. Tak jako zbytek těla se nohy potí a pot se tak vsakuje do ponožek a bot. Než vyschne, trvá to většinou déle než jen přes noc, takže měnění bot a ponožek je velmi užitečná věc.

8) Dopřávejte nohám péči. Potřebují to. Nejenom tím, že jim dopřejete dostatek času na rozehřátí nebo uvolnění před a po výkonu – je to také o vědomém přístupu k tomu, co nohy snesou a hlavně jaký jim dopřejete odpočinek a výživu. Ideální jsou přírodní masážní oleje nebo krémy s obsahem účinných látek, které nohy vyživí, ochrání a uvolní.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor