Jaro jako výzva – tentokrát pro halové sportovce

Přichází jaro. Je třeba probudit tělo – pokud ne po zimním spánku, pak alespoň po zimní přestávce. Aktivní jedinci se museli stáhnout do posiloven, kde pracovali na svalech. Přichází však období, kdy bude zimní příprava nebo naopak její absence podrobena těžké zkoušce. Halové sporty jako malá kopaná nebo florbal jsou dobrým prostředkem udržování fyzičky, ale i ty mohou pro nesportovce nebo pauzující sportovce představovat zátěž, na kterou nebudou ze začátku připraveni. Jak z tohoto souboje s vlastní fyzičkou vyjít vítězně a zároveň pokud možno funkční – jinými slovy jak udělat pro své tělo to nejlepší po stránce sportovní přípravy – si povíme v tomto článku.

V týmových sportech, jakými jsou florbal nebo malá kopaná nemůžete narozdíl od cvičení v posilovně jet pouze na půl plynu – tedy, můžete, pokud se všichni domluvíte na skutečně rekreačním tempu, ale i to je dost nešikovná varianta. Při individuálním cvičení si můžete klidně dát delší pauzu či zredukovat objem na polovinu. Pokud však budete poloviční na hřišti, vaši spoluhráči z toho nadšení nebudou. Proto je výraznější absence formy oproti ostatním hráčům problém. Pokud jste si dali větší pauzu od sportování nebo se považujete za nesportovce, mohou vás potrápit hlavně dva problémy, na které se zaměříme. Prvním z nich je možnost zranění. Druhou svalová námaha a regenerace.

Způsobů, jak se zranit máte bezpočet, ale kromě akutního zranění je ještě jiný typ neschopnosti, do kterého se můžete uvalit, který má původ v přetížení či podcenění následujících faktorů:

Postupná zátěž. Pokud se chystáte na delší zápas a vaše fyzička je pro dlouhodobější neaktivitu zanedbaná, mělo by zápasu předcházet alespoň pár běhů nebo jiných aerobních cvičení. Nadměrná intenzita cvičení není zdravá ani nepřináší trvalé výsledky.

Příjem živin a tekutin. Dehydratací, tedy nedostatečným příjmem tekutin, si můžete nehezky zadělat. Voda vyplavuje z těla toxiny a tím pádem přispívá ke svalovému zotavení. Stejně tak potřebujete svalům po zápřahu dodávat dostatečné množství bílkovin, jinak nedojde k jejich efektivní obnově. Draslík i bílkoviny jsou nezbytné pro svalovou energii.

Regenerace. Je vhodné cvičení nejen začínat, ale i končit pozvolna, nikoli naráz. Velmi podstatná je i regenerace v hodinách následujících po cvičení. Nezapomeňte na protahování. Nejlepším strečinkem je strečink dynamický a platí, že je možná ještě důležitější protahovat tělo po cvičení než před ním. Strečink skvěle započne proces zotavení – zlepšuje totiž kromě naší pružnosti i náš krevní oběh. Navíc redukuje i potenciální zatuhlost a bolest svalů, což nadále přispívá k omezení rizika možného zranění. Příliš časté cvičení (každý den) je u neprofesionálních cvičenců spíše na škodu, protože centrální nervová soustava dostává pořádný náklad a svaly nemají dostatek času na regeneraci, což často ústí v jejich přetrénování. Odpočinek je jedním z klíčových elementů. Lze jej podpořit i vhodnou aplikací regeneračních krémů a masážních olejů, které rekonvalescenci namožených partií urychlí. K takovému účelu se výborně hodí masážní olej, cooling cream a konečně muscle gel, o kterém si povíme víc.

Přípravek je totiž ideální po náročnější fyzické aktivitě, kdy je třeba uvolnit a regenerovat namožené svaly a klouby. Všichni by se rádi obešli bez bolesti z namoženého svalstva, tím spíš, čeká-li hned za rohem další zátěž v podobě dalšího sportovního výkonu či potřeby fungovat v běžném životě jinak než coby sotva pohyblivá zombie. Muscle gel obsahuje esenciální oleje a bylinné výtažky, které se tradičně používají k tlumení bolestivosti svalů a kloubů a zlepšování jejich hybnosti. Arnika je vzácná horská bylina, která pomáhá s uvolňováním krevních sraženin a je tedy vhodná na podlitiny, pohmožděniny a naraženiny. Zahřívá, a proto je vhodná k uvolnění svalů. Zázvor se tradičně užívá k podpoře imunitního systému, navíc disponuje protizánětlivými a analgetickými účinky – proto se hojně užívá k tišení svalových bolestí či bolestí při zánětech kloubů. Hřebíček byl odnepaměti ceněn jako zlato – mohou za to jeho vlastnosti antibakteriální (ničí bakterie a posiluje imunitu), analgetické (snižování a odbourávání bolesti), antiseptické (při vnějším i vnitřním použití působí dezinfekčně, proto jej řada lidí dává na dásně) či anestetické. Borovice je užívána v případě bolestí svalů a při jejich celkově únavě po silné fyzické zátěži. Látky v ní obsažené stimulují prokrvení tkání, uvolňují je a zlepšují jejich zásobení potřebnými látkami. Gel příjemně chladí a díky výtažku ze Scutellarie, která uvolňuje endorfiny na povrchu kůže a napomáhá tak rychlejšímu uvolnění a relaxaci. Gel je skvělým pomocníkem i na bolavá záda – problém, který trápí řadu florbalistů, neboť většinu herního času tráví v předklonu. Muscle gel se díky přírodnímu původu látek rychle vstřebává, což je velkou výhodou, protože na kůži nezůstávají žádné zbytky a vy se můžete záhy obléct a udržet svaly v teple. Optimální je v kombinaci s jemným protahováním (regenerace je pak ještě rychlejší). Osvědčeným tipem je i lehká a opakovaná masáž Muscle gelem na postižených místech, která si většinou poradí se zpožděným nástupem svalové bolestivosti. Bolestivost svalů často pochází ze svalových zatvrdlin, které je vhodné rozrušit. Díky většímu prokrvení se svaly po zátěži rychleji zotavují a zlepšuje se i jejich výkonnost.

 

 


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor