Koření a jeho pozitiva

Kdo si rád okoření život pravidelným přidáváním koření do jídla, možná ví své i o zdravotních pozitivech, která jsou v koření ukryta. Jejich výčet není jednoduchý, sic všechna koření, co jsou ve světě k mání, pomáhají tělu každé jiným způsobem. Mezi zázračné schopnosti koření patří například boj proti infekcím, posilování imunitního systému, detoxikace organismu, regulace látkové výměny, zlepšování trávení, léčení nachlazení, udržování zdraví ústní dutiny, posílení kostí, hubnutí, zlepšování zdraví srdce či redukce zánětu.

Když se mluví o koření, myslí se tím zpravidla sušená forma plodů, kořenů, semen, kůry nebo jiných částí. Liší se od bylinek, které jsou obvykle vyrobeny z listové, zelené části rostlin. Od nepaměti se do jídla přidává pro zlepšení chuti i kvůli udržení čerstvosti. V mnoha kulturách tvoří koření základ kulinaření. Patrně prvním používaným kořením bylo anýzové semínko, které jídlu dodávalo chuť a prokázalo antimikrobiální vlastnosti – jídlo vydrželo déle čerstvé a ti, kdo jej jedli, déle zdraví.

Obchod s kořením byl nezanedbatelnou součástí historie, protože po jeho objevení se z koření stal jeden z nejžádanějších artiklů obchodu (Příslovečné pohádkové „sůl nad zlato“ má své opodstatnění – někde měla sůl skutečně větší hodnotu než zlato). Na koření je skvělé i to, že pokud je dobře usušené a připravené, vydrží takřka navěky. Ve světě se používá velká spousta různých druhů koření, nejčastějších je asi 70. Pojďme se na zdravotní přínos alespoň některých z nich blíže podívat.

  1. Kurkuma. Má protizánětlivé vlastnosti, proto pomáhá proti celému spektru neduhů. Je přírodní cestou k léčbě symptomů artritidy či trávicího systému. Slibné výsledky ukazuje i v boji proti rakovině, jak naznačují poslední výzkumy.
  2. Kmín. Nenápadný kmín skrývá spoustu pozitiv – od nutrií po předcházení diabetu. Hlavně cukrovkáři by se měli s kmínem naučit, neboť ten potlačuje hned několik projevů diabetu. Podporou trávení je kmín známý, ale už se tolik neví, že obsahuje i důležité minerály. Semínka kmínu jsou antioxidanty, zlepšují zdraví kostí i očí.
  3. Muškátový oříšek. Patrně jej používáte při pečení nebo do dezertů. S muškátovým oříškem se pro jeho výraznou chuť šetří. Přitom má řadu skvělých vlastností: detoxikuje a vyplavuje z ledvin a jater toxiny. Pomáhá i s trávením či dokonce s nespavostí.
  4. Skořice. Po celém světě oblíbené koření – snižuje záněty a infekce, zbavuje bolesti, pomáhá s diabetem, srdcem i zdravím mozku, zlepšuje zdraví kostí, očí i kůže. Se skořicí vyplavíte z těla bakterie. V módě je i užití skořice coby katalyzátoru pro hubnutí.
  5. Kardamon. Nejlepším důvodem okořenit kuchyni o trochu kardamonu je patrně jeho schopnost pomáhat zažívání. Obzvláště na nepokojný žaludek je kardamon dobrým lékem. Setkáte se s ním především v indické kuchyni a obecně se jím často dochucují kávy a čaje. Má antioxidační účinky, díky nimž tělu pomáhá bojovat s volnými radikály a toxiny z jídla a pití. Zároveň zrychluje metabolismus a snižuje krevní tlak. Obsahuje esenciální oleje a vitamin C, riboflavin, niacin či železo a mangan.
  6. Kari. Základní kámen indické kuchyně. Kari je konglomerátem mnoha různých koření, o kterých zde již byla řeč (např. kurkuma), navíc ale skvěle chutná a málokteré jídlo můžete pomocí kari pokazit.
  7. Zázvor. Velmi oblíbená součást stále většího počtu receptů. Pomáhá bojovat s rakovinou, jelikož zastavuje rakovinné buňky v růstu. Používá se i v mastech na snižování bolestivosti. Studie prokázaly, že 1 gram zázvoru může úspěšně vyléčit nevolnost.
  8. Kajenský pepř. Oblíbený pro své pálivé vlastnosti, disponuje však řadou pozitiv. Čistí tělo, především od plísní, které tam nemají co dělat. Proto se často používá coby detoxikační činitel. Reguluje hormonální aktivitu a cizím infekcím skutečně nedává šanci.
  9. Hřebíček má silnou chuť a antioxidační, protizánětlivé a anestetické vlastnosti. Také obsahuje oleje, které vyvažují tělní tekutiny a zlepšují zdraví ústní dutiny.

 


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor