Naboso! - část I.

Nohy jsou našimi pilíři a chůze po nich jedna z nejdůležitějších aktivit člověka. Chodidla při chůzi tlumí nárazy a chrání naše vnitřnosti a dokonce i mozek. Člověk se odjakživa po nohách pohyboval prakticky neustále. Až v moderní éře, s výskytem sedavého životního stylu, nohy a chodidla nechal zlenivět, což sebou přineslo řadu nepříjemných důsledků. Jedním z nich jsou ploché nohy – tedy takové, na kterých je porušena příčná nebo podélná nožní klenba (často obojí). Jsou čím dál častějším onemocněním, stejně jako ostatní svízele s chodidly, které trápí nadpoloviční procento populace a jsou dokonce častějším ortopedickým problémem než bolesti zad. Jak již bylo zmíněno na začátku, lví podíl nesou civilizační faktory: boty, které zamezují kontaktu nohy s podložkou a nedostatek chůze obecně.

Většina bot, které jsou na trhu k dostání, zdraví chodidel zrovna neprospívá. Nejhorší jsou vysoké podpatky, kdy se těžiště z paty posouvá neúměrně na přední část nohy a dochází k vybočování prstů či k poklesu klenby. Určitou kompenzací při nesprávném tvaru podrážky boty jsou ortopedické vložky. Avšak když už se budete zbavovat nesprávných bot, zkuste to, co se přirozeně nabízí: na boty se vykašlat a trávit čas i naboso. Národy, které chodí bosky, problémy se spadenou klenbou nemají. A to je také poselství ortopedů lidem, které tyto problémy trápí: osvoboďte nohy z bot co nejčastěji! Chůze naboso je totiž jedno z nejlepších opatření pro stimulaci nožní klenby, svalů a vazů chodidel. Hlavně v přírodě, v terénu, na dovolené, všude tam kde nehrozí příliš ostré a nebezpečné předměty. Novým trendem je navíc i cvičení bosky – v speciálních posilovnách je to jev stále častější. Ortopedi pro ně mají slova chvály, protože lidem pomáhají tam, kde i nákladné ortopedické pomůcky selhávaly. Může to sice znít protiintuitivně, cvičit aerobní cvičení naboso, kde nemáte oporu vystlaných tenisek. Naše nohy však přesně k tomuto účelu po tisíciletí sloužily – běhaly a skákaly bez pěticentimetrové pěnové vrstvy pod sebou. Lidé se bojí zranění, ale skutečností je spíše pozitivní dopad na zdraví jejich chodidel.

Pokud se rozhodnete pro své nohy skutečně začít něco dělat, rozhodně zvažte i odpovídající hygienu – solné koupele, odstraňování ztvrdlé a zrohovatělé kůže, která vytváří deformity. Ideální a velmi nápomocná je masáž nohy pomocí přírodního oleje nebo specializovaného gelu či krému na nohy. Příště si povíme něco o konkrétním problému plochých nohou a ukážeme si cviky, pomocí nichž dokážete problém zlepšit i sami.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor