Ničí vám boty zdraví? Zkuste to naboso

Boty. Nezbytná ochrana proti terénu a živlům, nebo vězení utlačující naše nohy? Dnes jsme si na boty uvykli natolik, že nám chození bez nich připadá nemyslitelné, ale zbavit se bot alespoň chvílemi nám může velmi prospět.

Jak vzdálené nám dnes připadají doby, kdy si lidé vykračovali s nohama zabalenýma v tkaných botách vycpaných slámou, když jim na nohy bylo zima, a v teplých měsících běhali bosí. Dnes módní byznys chrlí stovky bot nejrůznějších typů, tvarů a barev. Průměrná Američanka například za život utratí na botách skoro půl milionu… a přitom pětinu z nich neunosí, protože nejsou pohodlné. To není jen doména žen a vysokých podpatků – všichni občas cpeme nohy do bot, které nejsou stavěné s velkým ohledem na naši anatomii a tím pádem nutí nohy přizpůsobit se botám místo toho, aby to bylo naopak. Boty k nám už natolik přirostly, že neuvažujeme o tom, co jejich nošení s našima nohama skutečně dělá, natož abychom uvažovali nad důvody, proč je alespoň čas od času sundat.

A to bychom možná měli. Nechat nohy nadechnout a zanechat boty v botníku alespoň občas totiž může být něco, co nám doporučuje vlastní tělo, když mu umíme naslouchat. Pokud patříte k lidem, kteří jsou v botách celý den, pak jste si patrně všimli jedné věci – nezáleží na tom, jaký typ bot, z jakého materiálu, jakého tvaru a jaké ceny – jakmile je na konci dne sundáte, pocítíte úlevu. Nevšimnete si, že nohy jsou bolavé a unavené předtím, než boty vyzujete, ale poté se to projeví: krevní oběh se vrací tam, kde byl škrcen botou, cítíte lehké bolení, vaše nohy se cítí lépe a uvolněně, je příjemné hýbat prsty. Pokud jste tyhle pocity zažili, patrně nepotřebujete vědecké studie, aby vám řekly, že nosit boty celý den patrně není to nejlepší pro vaše zdraví. Boty, a to boty všech druhů, nějakým způsobem křiví a skládají nohy do nepřirozených poloh, mění způsob naší chůze, mění držení těla a omezují krevní oběh v nohách. Nemusíme uvažovat o japonských gejšách, abychom našli příklad, jak boty mění fyziologii nohy – naše nohy nemají tentýž tvar jako nohy novorozence nebo domorodce kmene Zulu, který chodí bez bot. Proti němu jsou nohy dnešních Evropanů mnohem méně zdravé, jak zjistila studie z roku 2007 s názvem, "Shod Versus Unshod: The Emergence of Forefoot Pathology in Modern Humans?", publikovaná v pediatrickém časopise The Foot. Jiná studie z roku 2006 přinesla zjištění, že boty mohou zvyšovat tlak na kotníky a kolena a že dospělí s osteoartritidou mohou mít z chůze bosky prospěch. Další studie z roku 1991 zjistila, že děti, které nosily boty, byly třikrát náchylnější k ploché noze, než ty, které boty nenosily. Lidé, kteří chodí běžně bosky, mají silnější chodidlo s lepší pohyblivostí. Zároveň vykazují méně deformit jako jsou vbočený palec, plochá noha a méně si stěžují na bolesti.

Je nasnadě, že městskému člověku se nenaskytuje mnoho příležitostí, kdy si chůzi bez bot může dopřát – navíc obuv má ochrannou funkci proti zraněním i proti zimě. Dnes však vzniká řada specializovaných bosých stezek i oddíly bosé turistiky či běhu. Pokud jde o konkrétní typy bot, samozřejmě ne všechny jsou stejně nezdravé a nevhodné:

  • Vysoké podpatky: šetřete si je na speciální příležitosti a držte se od nich dál, kdy to jen bude možné. Stiletta jsou pro nohu hotová pohroma.
  • Žabky: nechte si je na pláž, nikdy nenoste denně.
  • Baleríny nebo espadrilky: vyberte takové, které mají podporu pro klenbu nebo takové, ve kterých máte místo na vložku do boty - nenoste bez ní.
  • Boty na chození běžeckého střihu: dnes módní v křiklavých kombinacích, aerodynamicky dobře stavěná bota je opravdu to nejlepší z módní konvenční obuvi, co můžete nosit.

Pro preventivní péči o své nohy doporučujeme Regenerační krém na chodidla a pro intenzivní péči nejen o Vaše nohy oceníte Balzám na ruce a nohy.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor