S ionťákem ke hvězdám? Těžko. Držte se vody

 

Chcete se nabudit na výkon, chcete mít dostatek energie. Chcete, aby cvičení přineslo kýžený efekt a hledáte cesty, jak toho docílit. Z každé strany se na nás valí reklamy na produkty, které přinesou zaručený úspěch. Stimulanty, energetické nápoje, iontové nápoje. Propagují je slavní sportovci, takže to musí být dobré. Ouha. Výzkumy naznačují, že většina z nich vám nepomůže. Naopak, mohou dokonce škodit, často totiž obsahují velké množství cukru. Studie magazínu British Medical Journal zatím neprokázaly pozitivní vliv nápojů, které provází masivní reklamní kampaně. V Británii a Austrálii se dokonce mluví o tom, aby se stáhly reklamní billboardy, na kterých slavní sportovci drží podobný nápoj, který vás zaručeně vystřelí ke hvězdám. "Podpora celebrit klame. Lidé si pak myslí, že dané pití je vhodné pro jejich zdraví," tvrdí Simon Outram a Bob Stewart ze sportovního institutu z Melbourne, kteří se na výzkumech energetických nápojů podíleli.

Vědci poukazují na to, že špičkoví sportovci budou tyto nápoje propagovat, aby se jich více prodalo, přestože některé z nich obsahují až šest kostek cukru na půllitr, a to má ke zdravému sportovnímu nápoji hodně daleko. Odborníci žádají, aby firmy vyrábějící energeťáky a ionťáky přestaly sponzorovat sportovní kluby a sportovce, připomíná se například paralela s tabákovými společnostmi v motoristických sportech, včetně formule 1 (někteří jistě vzpomenete na ferrari pomalované nápisy marlboro). Ionťáky jsou na tom o něco lépe, než z vykřičených reklam známé energetické nápoje. Před výkonem iontové nápoje ale rozhodně nepotřebujete, pokud byste přeci jen měli zájem, napijte se ionťáku například během běhu či těsně po něm. Pokud však nejste vrcholový sportovec, patrně se bez nich obejdete i tehdy. Pro jejich pozitivní účinek na obyčejné smrtelníky jednoduše neexistuje dostatečná vědecká evidence. Podívejme se tedy na zdravější alternativy pro cukrem nabité nápoje, pokud nejste závodní triatlonisté a jde vám při sportu i o zdraví a hubnutí. Většina vědecké obce se shodne na tom, že ideálním sportovním nápojem je…

  1. Voda

Voda je základ. Tečka. S vodou rozhodně neuděláte chybu, pokud jde o žízeň a hydrataci. Její jedinou drobnou nevýhodou je, že nemá chuť, takže jí často nevypijete tolik.

  1. Káva

Kofein se užívá jako stimulant po stovky let napříč kulturami. Jeho přínosy jsou dobře zdokumentované a pití kávy v menším množstvím (obvykle se uvádí jeden až čtyři šálky denně) je zdraví dokonce mírně prospěšné. Energetické nápoje také obsahují kofein. Jenže tyto nové formy s vysokým obsahem kofeinu, cukru či taurinu podle mnoha studií zdraví ani výkonu neprospívají a už roky se mluví o tom, aby byly alespoň minimálně regulovány. A jak je to s kávou a cvičením? Výzkumy naznačují, že menší množství kávy před výkonem má povzbudivé účinky. Menší dávka kvalitní kávy může podle některých odborníků také zmírnit okamžitý pocit únavy po náročném cvičení. Zároveň však zrychluje krevní oběh a zvyšuje tlak. Dávejte tedy pozor na množství a hlavně pijte dostatek vody, káva totiž také dehydruje. Kofein ve fitness je nicméně stále předmětem sporu, někteří experti ji doporučují až čtyři kávy denně, jiní varují před nadměrným užíváním a radí maximálně jeden šálek (bez mléka a cukru) denně.

  1. Zelený čaj

Údajné účinky zeleného čaje jsou téměř mytické, pokud se však budeme držet prokazatelných korelací, zvíme, že zelený čaj zcela určitě zlepšuje náladu. Má však zřejmě řadu dalších pozitivních dopadů na organismus, je například bohatý na antioxidanty. Také o zeleném čaji se brzy začaly šířit proklamace v souvislosti s jeho údajnými účinky na sportovce. Říká se například, že pití zeleného čaje před cvičením pomáhá spalovat více tuků. To je poměrně odvážné tvrzení. Pití zeleného čaje může mírně nakopnout váš metabolismus, to však záleží také na vašem zdraví a celkové kondici. Studie American Journal of Physiology nicméně ukazuje, že kofein v kombinací s katechinem, které čaj obsahuje, mohou mít pozitivní vliv na zvýšení metabolismu a tudíž i spalování tuků. Mějte však v tomto ohledu spíše skromná očekávání, tvrdou práci čaj rozhodně nenahradí. Podle studie z roku 1999 byl nárůst spalování kalorií u lidí pijících zelený čaj maximálně čtyřprocentní oproti těm, kteří brali placebo.

 


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor