Saunování. Upusťte páru a buďte zdravější

Mnozí z nás znají saunování jako relaxaci. Někteří vědí i o zdravotních přínosech pro organismus a imunitu. Ale málokdo si je vědom, že sauna má mnohé pozitivní dopady i na naši pleť. Proto jestli jste se dosud obávali oddávat se nicnedělání v páře, již nemusíte. Přečtěte si, jak z této tradiční severské aktivity dostat co nejvíce a jaká konkrétní pozitiva může sauna přinést nejen naší kůži.

Nejdříve pár užitečných tipů pro pobyt v páře. Dodržujte pitný režim nejlépe ovocnými či zeleninovými šťávami. Saunu je nutno vynechat, pokud na sobě pozorujete první známky virových či jiných onemocnění. Střídání teplot není pro organismus ideální v případě, že se již musí věnovat boji s nemocí. Této aktivitě by se také měly vyhnout osoby s cukrovkou, srdečními potížemi či problémy s tlakem. Začátečníci by k saunování měli přistupovat pozvolna (zprvu stačí pár minut). V případě, že se vám udělá špatně nebo mdlo raději saunu opusťte.

Finové platí za jeden z nejzdravějších národů na světě. Do jaké míry za to vděčí saunám je těžko říci, ale prokázán je jejich pozitivní efekt na: hubnutí (zrychluje se srdeční tep a metabolismus – za jednu dvacetiminutovou seanci spálíte cca 500 kalorií); psychiku (jako prostředek relaxace i posílení společenské interakce); imunitu (zvýšení tvorby bílých krvinek, které bojují proti nemocem); a kondičku ve vytrvalostních sportech (naše těla mají určitý stupeň tepelné odolnosti, kterou pravidelní návštěvníci saun zvětšují a proto se při sportu méně unaví). Jak je to ale s těmi pozitivnímu účinky na zdraví pokožky?

Pot z těla prokazatelně vyplavuje toxiny, které se v něm tak nebo onak nastřádaly. Nadměrné pocení z pobytu v sauně je v tomto ohledu velice efektivním způsobem „vypláchnutí“ onoho neřádstva. Opláchnutí studenou nebo alespoň vlažnou vodou je proto takřka nutností.

Pobyt v sauně zlepšuje zdraví pokožky. Tělo se totiž silně okysličí, rozšiřují se kožní póry a cévy a tím se zlepší dýchání kůže, která je poté vláčnější a svěžejší. Také umí lépe hospodařit s vodou a je méně přecitlivělá na výkyvy teplot. Jako velký orgán našeho těla potřebuje i pokožka pravidelně pocvičit. Čím jsme starší, tím více mrtvých buněk se nám kumuluje v pórech a kůže je tak méně pružná. Saunování tyto póry pročistí. Jedná se o obzvláště vhodnou a neinvazivní metodu čištění pokožky tváře – nečistoty a mastnota se odstraní a svaly obličeje se navíc zrelaxují. Pro zlepšení účinků saunování na naši pleť je vhodné kůži posléze vyživit nějakou nedráždivou, přírodní kosmetikou.

I vlasy se dočkají svého. Ve vlasové pokožce máme mazové žlázy, které jsou něco jako přirozený kondicionér. Pobyt v sauně tyto žlázy aktivuje a vlasy pak vypadají zdravější. Zlepší se i nadměrná suchost či produkce lupů. Samotné vlasy je pak nejlepší ochránit vlasovou maskou (ideálně například arganovým olejem) a ručníkem.

     


    Hanka Hanka
    Hanka Hanka

    Autor