Vysadit pšenici? – část první

Je tu možná pár věcí, které o pšenici nevíte. Nicméně možná jste si všimli, že čím dál více lidí v poslední době volí dietu, která vyřazuje pšenici a lepek, a to z rozličných důvodů. A protože kolem tohoto tématu stále spousta lidí tápe, pojďme si do detailu popsat, o čem celá „bezlepková“ myšlenka je a co pro vás vysazení pšenice může znamenat.

Obilí (pšenice, žito, ječmen) obsahuje bílkovinu lepek (gluten), která pekařům usnadňuje pečení, protože mimo jiné obstarává pojivost těsta. I proto je dnešní mouka vyšlechtěná tak, že se obsahem lepku jen velmi málo podobá mouce před sto lety, a lepek tak dnes již najdeme i v potravinách, ve kterých bychom jej rozhodně nečekali. Zde je na místě poznamenat zásadní věc – stejně jako cukr není lepek škodlivý per se. Škodlivé je ovšem množství, v jakém je dnes konzumujeme – průměrně totiž mnohonásobně překračujeme dávku, kterou tělo snese – a rapidní výskyt celiakie či diabetu v posledních letech zdá se toto tvrzení podporuje. Kompletní vysazení pšenice ze stravy je nutné pro osoby trpící celiakií nebo alergií na lepek. Pro ostatní jde o volitelné omezení stravy za účelem zlepšení zdraví či redukce hmotnosti. A jako takové skutečně funguje. Lepku, stejně jako cukru, se nemusíte zbavit kompletně. Jeho výrazné omezení však velmi pravděpodobně bude mít příznivý dopad na to, jak vypadáte i jak se cítíte (v obou případech se totiž jedná o látky s vysokým glykemickým indexem, tj. nejvíce zvyšující hladinu inzulínu v krvi, ergo nejvíce podporující ukládání tuků a zvyšující riziko cukrovky). Mimo jiné.

Jde však na místě varovat před možnými krátkodobými vedlejšími efekty, které vás po vysazení lepku mohou potkat. Například abstinenční příznaky. Ne, nejedná se o nadsázku. Je to proto, že kvůli jeho extenzivní konzumaci mají naše těla na lepku vytvořenu svého druhu závislost (při jeho trávení vznikají morfinům podobné sloučeniny, které se v mozku vážou na opiátové receptory. Jeho úplné vysazení proto může u některých lidí vyvolávat drobné abstinenční příznaky). Mezi další dopady patří takové, které pramení z nezkušenosti: tendence k zácpám (protože v dosavadní stravě byly pšeničné výrobky hlavním zdrojem vlákniny – tento problém však vyřeší dostatečný přísun zeleniny či luštěnin) nebo nedostatečná výživa (u vysokokalorických svačinek s lepkem, pokud dojde k jejich nahrazení bezlepkovou stravou s méně kaloriemi, musí úměrně vzrůst i velikost porcí). Může nastat dočasné zhoršení pleti, jak se bude tělo zbavovat toxinů. Změna váhy bude dalším pravděpodobným důsledkem – v případě celiaků jde o nárůst hmotnosti (protože lepek v jejich případě zabraňoval absorpci živin). V případě lidí, kteří omezí pšenici z jiných důvodů, než kvůli intoleranci naopak váha poklesne. Často se také zbaví „pšeničného břicha“ nebo „pšeničného obličeje“.

Od doby, kdy kardiolog Dr. William Davis vydal svůj bestseller „Pšeničné břicho“, zkouší čím dál tím více lidí stravování bez pšenice právě kvůli pozitivním dopadům na své zdraví. Kromě zlepšení celkového zdraví a trávení či zbavení se příslovečné pneumatiky se pro tuto dietu uvádí také následující důvody:

  1. Více energie. Výstřely krevního cyklu, zapříčiněné vysokokalorickými svačinkami s lepkem, mohou vést k rezistenci na inzulín. Exorfiny působící na mozek navíc nezřídka „zamlžují“ myšlení.
  2. Z výše zmíněných důvodů vede vysazení pšenice i ke zlepšení koncentrace a učení.
  3. Zlepšení nálady a snížení úzkosti. V momentě, kdy pomine abstinenční nervozita z nedostatku pšenice, většinou dochází k výraznému zlepšení nálady v důsledku zvýšení serotoninu v mozku. „Nelehkost bytí“ pociťovaná řadou lidí může v mnoha případech polevit s vysazením obilnin.
  4. Lepší absorpce živin. Ano, je možné, že kvůli lepku vaše tělo nevyužije z jídla tolik živin, kolik by mohlo.
  5. Prevence zánětů. Konzumace obilnin je prokazatelně pro-zánětlivá, obzvláště ve střevech. V pozadí různorodých zdravotních trablí ve skutečnosti stojí záněty příslušných oblastí těla – záněty, o kterých ani nevíme, že je máme. Výzkumy navíc potvrzují kauzální spojení mezi chronickými záněty a dalšími nemocemi – od nezdravé pokožky až po nemoci srdce a diabetes.

Zkuste vysadit pšenici a pšeničné výrobky obsahující lepek (gluten) alespoň na týden či deset dní a uvidíte, zda se vám nezlepší některé chronické neduhy, či vám jednoduše nebude lépe. V některém z příštích článků si představíme kroky, které vám na této nesnadné cestě pomohou zbavit se pšeničných výrobků, a navrhneme jídla, kterými je můžete nahradit.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor