Vysadit pšenici? – část druhá

Od doby, kdy kardiolog Dr. William Davis vydal svůj bestseller „Pšeničné břicho“, zkouší čím dál tím více lidí stravování bez pšenice kvůli hubnutí či pozitivním dopadům na své zdraví. Osoby, které netrpí celiakií nebo alergií na lepek se nemusí lepku zbavovat kompletně. Jeho výrazné omezení však velmi pravděpodobně bude mít příznivý dopad na to, jak vypadáte i jak se cítíte.

Pokud zkusíte vysadit pšenici a pšeničné výrobky obsahující lepek (gluten) alespoň na týden či deset dní, velmi pravděpodobně uvidíte, že se vám zlepšily některé chronické neduhy. V minulém článku (http://sportique.cz/blogs/news/vysadit-psenici) jsme si řekli, co lepek je a jaké dopady na vás a vaše zdraví může mít jeho vysazení. Dnes si představíme návod, jak je možné lepek ve stravě omezit na minimum (není to tak jednoduché, potravinářské firmy jej přidávají do řady jídel) a jaká jídla a svačiny jsou v bezlepkovém jídelníčku.

  1. První krok je krok mentální. Nestresujte se vaší novou dietou, ať už je podmíněna alergií nebo snahou zhubnout/ozdravit tělo. Děláte pro sebe něco velmi důležitého - to samo o sobě je důvodem k pozitivnímu přístupu k celé věci. Pokud budete na bezlepkové stravě hledat to nepříjemné a bědovat, že už nemůžete jíst chléb, těstoviny nebo sušenky, budete se zbytečně trápit. Zkuste se na to podívat opačně - máte možnost obohatit se o chuťové zážitky, které jste dosud nepoznali – a věřte tomu, že si to budete užívat. Například indická kuchyně (ve velké míře bezlepková) je vyslovené království chutí: Vindaloo, Tandoori, kuřecí tikka masala, různé varianty cizrny, dálu (čočky), či aloo gobhi (květák s brambory).
  2. Naučte se, čemu se vyhýbat. Mnohým obilninám zamáváte - pšenice (nepřekvapivě), žito či ječmen obsahují lepek a jsou mimo hru. Stejně tak se naučte číst nutriční tabulky na potravinách. To je dobrý nápad i tehdy, pokud neuvažujete o omezení lepku. Naštěstí nové metody nálepkování už počítají s celiaky a alergiky, takže bezlepkové produkty často poznáte již podle loga gluten free. Jakmile si to na několika zdlouhavějších nákupech vyzkoušíte, stane se to úplnou hračkou.
  3. Velká čistka. Budete se do toho muset pustit pěkně od podlahy a zbavit domácnost produktů s lepkem – mouka, strouhanka, těstoviny a další. Po důkladném úklidu většinou následuje větší nákup, kterým chybějící potraviny nahradíte za jejich zdravější, bezlepkové verze. Pokud jste alergik nebo celiak, čeká vás úklid skutečně důkladný – budete muset umýt i všechno nádobí, pánve apod. Věřte však, že pokud vaším skříňkám najednou začnou dominovat věci jako pohanka, cizrna, sušené ovoce či houby, nakládaná zelenina, oříšky a semínka... Bude vaše spižírna mnohem zajímavější.
  4. Nepokoušejte sami sebe a alespoň do doby, než tělo opustí abstinenční příznaky po pšenici se vyhýbejte všem pekárnám a těm oddělením v supermarketech, kterým pšeničné výrobky vévodí.
  5. Napojte se na někoho, kdo bezlepkovou dietu dodržujte, či ji přímo začněte dodržovat se svým přítelem či partnerem. Ve dvou se to mnohem lépe táhne a vzájemně se můžete motivovat. Také nezaškodí napojit se na fóra a komunity na internetu či sociálních sítích – zjistíte spoustu užitečných tipů.
  6. Většina dobrých restaurací v jídelních lístcích vypisuje alergeny, ale nebojte se na jídlo doptat nebo si říci o jinou přílohu. A začněte si připravovat jídlo doma – opět se jedná o něco, co by mělo být vlastní nejen lidem vyhýbajícím se lepku, ale všem, kdo se chtějí stravovat zdravě. Potraviny, které si sami přinesete v dózách, vás nezastihnou nepřipravené a vy budete mít mnohem lepší kontrolu nad tím co jíte, kolik to má kalorií a hlavně jak pravidelně se stravujete.

Bezlepková dieta opravdu není tak složitá, jakmile jí člověk trochu přivykne. Představuje velmi zdravé alternativy běžného hektického stravování zpracovaných polotovarů s vysokým glykemickým indexem. Cizrna, čočka, fazole, hrách a jiné luštěniny obohatí fádní obědy, jakmile zjistíte, že je lze připravovat na mnoho způsobů – zejména s recepty indické či severoafrické kuchyně. Pohanka či nejlépe hnědá rýže také skýtají zajímavé kulinářské možnosti. S neomezeným množstvím zeleniny a masa se nemusíte bát jakéhokoli stereotypu, tvrdé a domácí sýry jsou pro bezlepkáře také výtečné, a dokud si k snídani nepřipravíte vajíčka a k nim špenát či bezlepkové ovesné vločky s medem a semínky/oříšky, nevíte, o co přicházíte. Internet je plný opravdu zajímavých bezlepkových receptů. Hlavně je důležité si bezlepkovou dietu užívat - většina těch, kteří se rozhodli dobrovolně se vzdát pšenice, svého rozhodnutí nelituje a naopak si nový, zdravější život velmi chválí.

 


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor