Zdravější stravování- inspirace z kuchyní celého světa – část II.

Často hledáme způsoby, jak se stravovat zdravě a přitom nepřibírat. Tradiční kuchyně po celém světě nám přitom nabízejí několik osvědčených a univerzálních poučení, které přitom není tak těžké začít aplikovat. Nemusíte začít důsledně konzumovat pouze středomořskou, indickou nebo severskou kuchyni – jednoduše si vyberte to nejlepší ze všech, vyberte si to, co bude fungovat vám. Přinášíme vám dalších pět tipů a inspirací ke zdravějšímu stravování z tradičních kuchyní celého světa:

6. Latinská Amerika: pojezte s blízkými

Zdravotní přínosy mohou spočívat i v jezení v kolektivu. To je tradiční zvyk v mnoha kulturách, zejména v Latinské Americe. (V Arábii je však například zvykem nabírat si z větších společných misek, což často vede k přejídání). Jižní Amerika je pověstná zejména kolektivním stravováním v širším rodinném kruhu. Celý trik je v tom, že tělu trvá přibližně 20 minut, než zaregistruje sytost. Pokud si u jídla vykládáte, jíte pomaleji a tím pádem vám stačí sníst méně.

7. Indie: okořenit si život

Indická kuchyně tradičně obsahuje spoustu koření, které jídlu dodávají specifickou chuť a vůni, ale k tomu i překvapivé zdravotní plusy. Kurkuma, zázvor a kajenský pepř snižují cholesterol, mix koření celosvětově známý jako kari působí antioxidačně a protizánětlivě. Hojně užívané cibule a česnek snižují hladinu krevního tuku a tím snižují riziko srdečních chorob.

8. Čína: tak trochu jiné jezení

Obecně se má za to, že Číňané jsou zdravější a méně trpí obezitou díky způsobu, jakým jedí. Stejně jako v Japonsku, v Číně se jí pomocí hůlek. Jezení hůlkami snižuje množství snězeného jídla, protože s nimi logicky jíte pomaleji. A výzkumy dokazují, že pomalejší jezení má kromě lepšího trávení za následek i menší kalorický příjem a tím pádem menší riziko kardiovaskulárních potíží. Číňané taky konzumují více obilovin, zeleniny a ovoce. Hovězí, vepřové a kuřecí maso jsou v Říši Středu značně drahé položky, takže živočišné bílkoviny jsou spíše doplňkem – dvacetiletý průzkum venkovských krajin Číny ukázal, že za nízký výskyt obezity, cukrovky, rakovinných onemocnění a onemocnění srdce je zde odpovědná rostlinná strava, rýže, zelenina, ovoce a potraviny na sójovém základě. Čínská kuchyně také specificky využívá vaření v páře, nebo rychlosmažení v pánvi wok, které uchovává v zelenině co nejvíce vitamínů (ty se totiž delším vystavením vysoké teplotě vytrácejí).

9. Afrika: celozrnně

V západní Africe si na problematické trávení a rakovinu tlustého střeva moc lidí nestěžuje. Porce masa jsou zde malé, zato velké jsou porce na vlákninu bohatých celozrnných potravin, fazolí a fermentovaných potravin. Celozrnná strava (v Africe nejčastěji jáhly) snižují riziko srdečních chorob a diabetu.

10. celosvětově: občas se postit

Nedá se říci, že by určitá kuchyně byla univerzálně zdravá, zdravější než všechny ostatní. Nejužitečnější je vzít si ze všech unikátní a zdraví prospěšné prvky a adaptovat je ve správné míře. Nicméně není to jen o jezení. Každá zdravá kuchyně uznává určité formy restrikce nebo půstu, které čas od času vyhodí tělo ze zajetých kolejí. Existuje obecné vědecké povědomí o tom, že krátkodobé půsty jsou zdravé – tělo při nich přestane ukládat tuk a začne využívat tuk uložený v zásobách.

Část I. naleznete zde.


Hanka Hanka
Hanka Hanka

Autor